donderdag 17 januari 2013

Schaatsen..

Terwijl de maand december de warmste december in tijden was, is januari zoals de afgelopen jaren weer een echte wintermaand. De vorst zet tot nu toe aardig door, dus dat is een reden om weer volop over de 'Tocht der Tochten' te speculeren. Zelf heb ik niet zo heel veel met schaatsen, tot vorig jaar.



Ook toen bleef het geruime tijd (4 weken) vriezen. Winters hoeven van mij niet, veel te koud. Geef mij de zomer maar. Maar goed, doordat het zolang bleef vriezen, kriebelde het bij mij ook wel een beetje, dat schaatsen. Elke (sport)winkel die schaatsen verkocht, had een TOP omzet. De schaatsen waren niet aan te slepen en te slijpen. Zelfs op Marktplaats.nl wisten verkopers er een handeltje van te maken door er 20,- per paar boven op te doen. Nee, het was een schaatsgekte in Nederland.

Ik had tot vorig jaar al jaren niet meer geschaatst. Dit kwam mede door de slechte winters daarvoor, maar ook mede door mij zelf. De laatste keer moest minimaal 10 jaar geleden zijn. Doordat het mij ook wel kriebelde, ging ik mee met de hype en kocht ik mij ook een paar nieuwe schaatsen. Het was even een overweging want voor die paar dagen dat het vriest in Nederland dure schaatsen kopen was mij te bats, maar de (ijshockey)schaatsen waarop ik daarvoor schaatste (deze lagen nog bij mijn ouders) waren mij nu echt wel te klein geworden.

Doordat ik niet op lederen schoenen kan schaatsen, moest ik wel een harde schoen. Een ijshockey schoen maar met langere ijzers. In het begin was het even wennen, die langere ijzers, maar ik was er al gauw aan gewend en had al een mooie slag te pakken. We gingen naar de Ijsbaan in Hoogeveen en hebben zelfs op de Hoogeveensche Vaart begin sluis, tot aan Noordscheschut geschaatst. Dat schaatsen heb ik toen zo'n 2 a 3 weken gedaan. Heerlijke sport, nu er geen voetbal is. Tot dat de dooi kwam en de Elfstedentocht wéér niet door kon gaan, heb ik ze in het vet gezet. Een prima investering voor die 3 weken.

Nu het deze periode weer lekker vriest, mag het nu ook wel door vriezen zodat ik de schaatsen weer uit het vet kan halen. De ene marathon na de andere wordt gereden en er wordt al weer druk gespeculeerd over een 11-stedentocht die er toch niet gaat komen. Morgen gaat de Ijsbaan in Hoogeveen weer open en ik denk dat ik daar mijn eerste rondjes van het jaar ga rijden. Het kriebelt bij mij..

Ciao!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten