donderdag 30 januari 2014

Ik voetbal, dus heb een biografie..

Het is tegenwoordig hip om een biografie te hebben. Een biografie is een levensbeschrijving van een beroemd persoon. Tegenwoordig denken voetballers alleen maar aan de pegels die er aan verdiend kunnen worden dus halverwege of aan het eind van hun voetbalcarrière beginnen ze hun hele leven op te sommen en laten ze het opschrijven. Ik ben benieuwd wanneer deze voetballers na hun sport en schrijverscarrière de muziek business in gaan, dan kun je lachen..

Sommige voetballers hebben op hun 24e levensjaar al genoeg meegemaakt en dus laten ze het opschrijven. Vaak blijven de voetballers actief in de voetbalwereld dus kunnen ze als ze de leeftijd van 48 gehaald hebben weer een biografie schrijven, dan over hun trainersperiode. Ik pluk er de voetballers uit omdat dit mijn sport is. Hieronder een rijtje met voetballers die hun levensverhaal vertellen. Opvallend onder de voetballers is dat het geen auto-biografieën zijn. Dat wil zeggen, niet door hun zelf geschreven. De enige keren dat voetballers zélf een pen in hun handen hebben is tijdens het ondertekenen van hun peperdure contracten. Er is in onderstaand rijtje 1 uitzondering. Degene die alles wel zelf
opgeschreven heeft is niemand minder dan Sir Alex Ferguson.  Er zijn zelfs mensen in de voetballerij die meerdere biografieën hebben, hoe leip is dat?

De meeste biografien gaan over zeer beroemde en goede voetballers. Vaak is hier al genoeg over gezegd en geschreven. Niet zo heel boeiend dus. Het lijkt mij juist heel boeiend om een biografie van bijvoorbeeld Arnold Kruiswijk, Ivan Gabrich en Arnold Scholten te lezen, gewoon, omdat ik die gasten niet ken.

De meest populaire voetbal biografieën:

  • Lionel Messi - Biografie MESSI - Luca Caioli
  • Lionel Messi - Lionel MESSI - Leonardo Faccio
  • Lionel Messi - Messi - Guillem Balague
  • Zlatan Ibrahimovic - Ik, Zlatan - David Lagercrantz 
  • Christiano Ronaldo - Biografie Ronaldo - Luca Caioli
  • Clarence Seedorf - Mijn biografie - Simon Zwartkruis
  • Robin van Persie - Biografie Robin van Persie - Andy Lloyd Williams
  • Johan Cruijff - Van Jopie tot Johan - Bert Hiddema
  • Winston Bogarde - Deze neger buigt voor niemand - Marcel Rózer
  • Clarence Seedorf - 
  • Edwin van der Sar - De biografie - Jaap Visser
  • Guus Hiddink - Saint Gus - Poul Annema
  • Guus Hiddink - Tsaar Guus - Bert Wagendorp, Paul Onkenhout en W. Vissers
  • Ronald Koeman - Biografie Ronald Koeman - Bert Nederlof
  • Andy van der Meyde - Geen Genade - Thijs Slegers
  • Pep Guardiola - Pep Biografie - Guillem Balague
  • Dennis Bergkamp - De biografie - Jaap Visser en David Winner
  • Fernando Ricksen - Vechtlust - Vincent de Vries
  • Kristen Nygaard - Het kan niet waar zijn - Tim Dekkers
  • Alex Ferguson - Mijn Autobiografie - Alex Ferguson
  • Theo Bos - Het is zoals het is - Marcel van Roosmalen
  • Jan Boskamp - Geen gezeik - Wim de Bock
  • René van der Gijp - GIJP - Michel van Egmond
  • Jan Mulder - JAN MULDER - Guido Derksen, Raf Willems en Wessel Penning
  • Willy van der Kuylen - Onze Willy - Frans van den Nieuwenhof
  • Louis van Gaal - Biografie en Visie - A. Jonker
  • Louis van Gaal - Biografie - Meindert van der Kaaij
  • Jan van Beveren - 1948 2011 - Lex Muller, Ruud Doevendans
  • Sjaak Swart - Mister Ajax - Raymond Bouwman
  • Coen Moulijn - Biografie - Hugo Borst
  • Frank Rijkaard - De biografie - Leo Verheul
  • Willem van Hanegem - Biografie - M. Verkamman en J. Derksen
  • Abe Lenstra - Abe - J. Mast
En er zijn nog zo veel meer anderen. Ik heb bovenstaande boeken nog niet allemaal gelezen maar ben dit zeker van plan. Tegenwoordig heb ik een E-reader en lees ik meer, alle boeken liggen voor het oprapen.
Heb jij nog een goede voetbalbiografie en staat deze er niet tussen? Laat het mij weten, dan zet ik hem erbij zodat ik hem ook kan lezen.

Ciao!